Edwin van den Oever en
Patrick van Loosbroek
‘Allianz biedt goede service aan deelnemers ook als zij afwijken van de standaard situatie’, aldus Edwin van den Oever, Managing Director van LifeSight.
Simulatie van uw pensioen op basis van historische economische scenario’s
Buitenland
Een ander punt waarop LifeSight en Allianz elkaar vonden, is de behandeling van deelnemers die in het buitenland hun Nederlandse pensioen willen ontvangen. LifeSight heeft relatief veel mobiele deelnemers in de boeken. ‘We werken veel voor Nederlandse vestigingen van internationale concerns’, zegt Van den Oever. ‘De werknemers komen vaak uit een ander land en verhuizen na verloop van tijd weer naar het buitenland. Uitkeringen uitbetalen aan deelnemers in het buitenland is wat complexer door fiscale- en toezichtsregels. Overigens heeft het ministerie van Financiën de regelgeving op dit gebied onlangs vereenvoudigd. Dat is een stap in de goede richting, maar de uitvoering blijft lastig. Sommige verzekeraars verzorgen voor deelnemers die met hun pensioenkapitaal shoppen geen pensioenen in andere landen.’
‘Wij hebben ervaring met dit soort grensoverschrijdende pensioenen’, zegt Van Loosbroek. ‘We kunnen de uitbetaling verzorgen en kennen de fiscale haken en ogen. We kunnen dat onder meer omdat Allianz eigen kantoren heeft in landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje.’
Vijf varianten
LifeSight biedt standaard vijf mogelijkheden voor de aankoop van pensioenuitkeringen op de pensioendatum.. Allianz verzorgt dat aanbod. ‘De eenvoudigste optie is een vaste levenslange uitkering’, zegt Van Loosbroek. ‘Klanten die daarvoor kiezen, vallen we niet lastig met informatie over beleggen. Daar zitten ze niet op te wachten.
De vier andere varianten zijn variabele pensioenen waarbij het pensioenkapitaal in de uitkeringsfase belegd blijft. Het beleggingsrisico loopt in deze vier varianten op van defensief naar offensief. De meest offensieve variant belegt 32% in aandelen. De rest van het pensioenkapitaal zit in uiteenlopende obligaties.’
De ervaring leert dat klanten deze relatief nieuwe producten met een dalend schema uitkeringsschema vaak nog niet helemaal doorgronden. ‘De uitkering begint hoog en kan vervolgens dalen’, zegt Van Loosbroek. ‘Dat is niet in lijn met wat particuliere beleggers verwachten. De uitkering is in het begin bij de meest offensieve variant 25% hoger dan een vaste uitkering. Die hogere uitkering moet later worden gehandhaafd door rendement op de aandelen en obligaties, maar in hoeverre dat lukt, is afhankelijk van de beleggingsresultaten.
Ook ervaren beleggers moet je het een en ander uitleggen. De hoogte van de pensioenuitkering beweegt bijvoorbeeld niet direct mee met de beleggingsresultaten op de beurs. Je kunt die uitkering dus ook niet vergelijken met eigen beleggingen in box 3.’
Allianz waardeontwikkeling 50 procent garantie variabel in 3 scenarios
We willen een product dat mee-ademt met de persoonlijke situatie.”
Na 20 jaar vaste uitkering
Na twintig jaar stopt de variabele uitkering. Vanaf dat moment ontvangt de deelnemer een levenslange vaste uitkering die al eerder is aangekocht. Van den Oever: ‘Dat past bij bij de leefstijl van de gepensioneerde. Die heeft direct na zijn pensionering doorgaans meer geld nodig dan na zijn 87-ste verjaardag. We willen een product dat mee-ademt met de persoonlijke situatie.’
Voordeel van het Allianz-product is dat de deelnemer niet het risico loopt dat de pot op een zeker moment leeg is. ‘Bij sommige andere producten die veel meer in aandelen beleggen, is die kans wel aanwezig in een pessimistisch scenario. Wij vinden dat risico niet passen bij een product dat bedoeld is voor het pensioeninkomen’, aldus Van Loosbroek.
Advies
Omdat werknemers bij de aankoop van hun pensioenuitkeringen op de pensioendatum kunnen kiezen, is het belang van advies toegenomen. ‘We benaderen klanten op diverse momenten. De eerste keer tien tot acht jaar voor de pensioendatum. Op dat moment kunnen ze al bij de opbouw van het pensioenkapitaal voorsorteren op een variabele uitkering door over te stappen naar een andere lifecycle’, zegt Van den Oever. Wie niets onderneemt, blijft in de lifecycle die anticipeert op een vaste uitkering.
Twaalf maanden voor de pensionering neemt LifeSight weer contact op met de deelnemer. Die kan dan telefonisch meer informatie inwinnen bij LifeSight over de verschillende mogelijkheden voor de aankoop van pensioenuitkeringen. ‘We geven uitleg, maar geen advies’, stelt Van den Oever. ‘Wie meer wil, verwijzen we door naar AppleTree. Dat is een financieel adviesbureau dat is gespecialiseerd in de aankoop van pensioen- en lijfrente-uitkeringen. Zeker als het om grotere bedragen gaat, is advies geen overbodige luxe.’ Deelnemers krijgen advies bij AppleTree tegen een gereduceerd tarief. ‘Zo willen we de drempel zo laag mogelijk maken’, aldus Van den Oever.
LifeSight is ervan overtuigd dat zij met de nieuwe samenwerkingspartner Allianz en de begeleiding die zowel LifeSight als Allianz bieden, goede oplossingen kan aanbieden aan de deelnemers zodra zij de pensioendatum naderen en pensioenuitkeringen moeten gaan aankopen.